Therapieën

Therapieën voor de hulpvraag

Op maat van jouw kind.

Therapieën

Als pediatrische kinesitherapeuten kijken we naar de individuele behoeften van elk kind en werken we een programma op maat uit met de meest gepaste behandeling om hun te ondersteunen in hun ontwikkeling en hun uitdagingen.

We hechten veel belang aan de motivatie van het kind en spelen hier op in door onze creatieve en interactieve benadering van elke sessie.

Aquatherapie

Aquatherapie voor kinderen en jongeren met neuromotorische aandoeningen, ontwikkelingsstoornissen en overgewicht

Onze praktijk biedt  ook therapie in het water aan voor kinderen en jongeren. Deze sessies vinden plaats in een therapeutisch privézwembad (31°C). Dit is een veilige, beschermde en prikkelarme omgeving waar collega’s Maurene en Julie de kinderen individueel begeleiden. Naast de één op één sessies, is er ook mogelijkheid tot het volgen van de groepsles AquaFit voor kinderen en jongeren met als doel fitter worden. Bijgevolg zijn kinderen met neuromotorische aandoeningen, ontwikkelingsstoornissen en overgewicht dus allen welkom bij ons.

Kinderen met een neurologische aandoening zullen elk individueel en met hun eigen mogelijkheden gestimuleerd worden tot het bevorderen van krachtopbouw, balans, uithoudingsvermogen, gewrichtsmobilisaties en coördinatie. Er wordt ook aandacht besteed aan het ontspannen van het lichaam en eventuele angsten voor water. Bepaalde bewegingen die niet of moeilijk lukken op het droge voor deze kinderen, zullen misschien wel mogelijk zijn in het water. Om de therapie te ondersteunen worden er principes vanuit WST (Water Specifieke Therapie) en het Halliwick concept toegepast.

Omdat het zwembad een beschermde, prikkelarme omgeving is, zal er minder afleiding zijn en bijgevolg zal de concentratie hoger zijn. Ideaal dus voor kinderen met een ontwikkelingsstoornis (bv. ASS, DCD, ADHD). Hier zal de focus voornamelijk liggen op doelstellingen zoals lichaamscoördinatie/-besef/-balans, angsten, sociaal contact en opdrachten volgen. Vanuit het perspectief van de kinesitherapeut zal er individuele aandacht gegeven worden aan de specifieke problemen die bv. ervoor zorgen dat zwemmen nog niet vlot verloopt. Deze problemen worden meestal in combinatie met kinesitherapie in onze praktijk aangepakt.

Tijdens de groepsles AquaFit leren we de kinderen en jongeren bewegen met plezier voor een beter uithoudingsvermogen, balans, gewrichtsmobilisatie, krachtopbouw en ontspanning. In het water bewegen zal voor deze kinderen mogelijks een aangenamere ervaring zijn gezien ons lichaam relatief lichter wordt in het zwembad door de opwaartse kracht van het water. Bewegen in het water zal ook de vochtafdrijving en bloedsomloop stimuleren. Er zal een groepsgevoel en mogelijke vriendschappen gecreëerd worden doordat we hier allen samen met eenzelfde doel zijn: met plezier leren bewegen en op deze manier fitter worden.

Na de therapiesessie is er ook de mogelijkheid om zich lekker warm te douchen in een afsluitbare ruimte, voorzien van een inloopdouche, douchestoel (zonder leuningen), verzorgingstafel, wc en lavabo.

De therapiesessies vinden elke donderdagnamiddag en -avond (30 min.) plaats, gelegen op de Hengelhoefstraat 34 te Genk. Het exacte uur is individueel te bespreken.

De prijs is individueel afhankelijk van pathologie, tegemoetkoming van de mutualiteit, individuele les of groepsles. Voor specifieke informatie rond het financiële aspect kan je rechtstreeks contact opnemen met collega’s Maurene (+32 495 38 41 24) of Julie (+32 496 30 92 24).

Phychomotorische therapie

Een fase in de neuromotorische ontwikkeling waarbij de linker of rechter hersenhelft zijn dominantie krijgt. Vóór de leeftijd van ongeveer 6 jaar hanteert het kind beide handen en voeten doorgaans evenwaardig. De bewegingen zijn elkaars spiegelbeeld (symmetrisch). Het kind heeft nog geen besef van links en rechts. Vanaf ongeveer 6 jaar treedt de lateralisatie in: er ontwikkelt zich een samenwerking tussen beide handen met een zekere “taakverdeling”. De ene hand voert de handeling uit (actiekant), de andere hand assisteert (steunkant). De voorkeurshand gaat meer en meer de handeling uitvoeren. In deze fase wordt de schrijfhand gekozen. Wanneer een kind nog niet in deze fase beland is en tóch al moet schrijven kunnen er zich problemen voordoen en zal het kind compensaties zoeken. Dit zal uiteindelijk tot leerproblemen leiden.

Bodymap

Bodymap is een therapeutisch concept dat zich richt op het verbeteren van de lichaamsbewustwording en motorische vaardigheden bij kinderen door middel van specifieke oefeningen. Het speelt een belangrijke rol bij de integratie van primitieve reflexen, die van nature aanwezig zijn bij baby's.

Bij sommige kinderen blijven deze reflexen te actief, wat hun motorische ontwikkeling kan belemmeren. Bodymap helpt bij het identificeren van deze niet-geïntegreerde reflexen en biedt oefeningen aan om ze onder controle te krijgen en in te passen in bewuste, gecoördineerde bewegingen.

Dit bevordert niet alleen de motorische coördinatie, maar ook de sensorische integratie, waardoor kinderen beter in staat zijn om dagelijkse activiteiten uit te voeren.

Link: www.bodymap.be

Braingym

Brain Gym® bestaat uit een reeks eenvoudige en leuke oefeningen. Zij helpen leerling of student zijn of haar leervaardigheden opnieuw in te schakelen of te verruimen.

Als we bewegen, schakelen we onze drie dimensies in: de voor/achter dimensie, de boven/onder dimensie, de links/rechts dimensie. Als we niet adequaat bewegen verliezen deze dimensies hun natuurlijke integratie.

Wanneer je dan geconfronteerd wordt met nieuwe situaties, heeft dit onbalans en toenemende moeilijkheden tot gevolg. Brain Gym® biedt 26 eenvoudige bewegingen aan, die je bewust uitvoert volgens je noden. Ze activeren je competenties en helpen je moeiteloos te leren.

Deze bewegingen verbeteren het geheugen, de concentratie, lees-, schrijf-, reken-, en organisatievaardigheden, coördinatie, sportprestaties en het algemeen gevoel van welzijn. De bewegingen worden opgedeeld in drie categorieën:

KOB Hendrickx

KOB Hendrickx =  kritische ontwikkelingsbegeleiding volgens Hendrickx.

De praktognostische ontwikkelingsbegeleiding volgens de methode van Hendrickx is gebaseerd op een theorie die stelt dat de cognitieve organisatie van het actieveld bepaald wordt door de wijze waarop iemand zich naar het actieveld toewendt.  De mate van bewegingsmogelijkheden van een persoon zal bepalen welke graad van ingewikkeldheid van het actieveld de persoon kan begrijpen en reproduceren in de vorm van een bewegingspatroon. Belangrijk in dit onderzoek is de kwaliteit van de uitvoering daar dit een aanduiding is voor de sensomotorische ervaring van het kind. Men peilt de niveaus die niet of niet voldoende ontwikkeld zijn met de daarbij optredende compensaties. De basis voor een goede psychomotorische ontwikkeling bij de baby begint met een goede spierspanning (basistonus), de ontwikkeling van kracht, balans en coördinatie. Daardoor krijgt de baby de mogelijkheid tot hoofdbalans, zitten, rollen, grijpen, stappen en staan: de basiselementen voor de latere complexere motoriek zoals fietsen, springen en zwemmen.

Link: www.vkoh.be

Vojta therapie

Vojta therapie is een vorm van neuromotorisch stimuleren waarbij we het centrale zenuwstelsel beïnvloeden via uitgelokte reflexen. Bij het uitvoeren van deze therapie is het heel belangrijk dat het kind in een goede uitgangshouding ligt waarbij 1 of meerdere zones nodig zijn om beweging uit te lokken en waarbij we vertrekken vanuit een vast punt.
Bij het gebruik van Vojta therapie proberen we een juist lichaamsschema te bekomen, voorwaarden te scheppen voor een functionele houding en beweging en het kan ook gelden als voorbereiding op andere therapieën.
Vojta is een vorm van therapie waarbij we het kind in een zeer vroeg stadium kunnen aanzetten tot een juiste beweging. Van hieruit kan het kind stilletjesaan tot een juist lichaamsschema komen en deze (reflexmatige) bewegingen vormen dan de voorloper van verder doelgericht bewegen.

Link: www.vojta.com

Reflexintegratie

Iedereen wordt geboren met primitieve reflexen. Deze hebben als doel om die eerste precaire weken te overleven en om de ontwikkeling in gang te zetten.  

Deze reflexen zijn zeer actief tijdens de groei in de baarmoeder en gedurende de eerste weken van ons leven. Na de geboorte gebruiken we deze reflexen om onze bewegingen in gang te zetten. Onze reflexen vormen dus de bouwstenen van allea angeleerde bewegingen en vaardigheden. Ze worden door rijping van de hersenen en bewegingservaring meer en meer 'onderdrukt' en overgenomen door doelbewuste bewegingen (maar ze blijven steeds onderliggend aanwezig!).

Indien er zich stressvolle situaties (prematuriteit, infectie, zuurstoftekort,...) hebben voorgedaan of  de baby heeft een ontwikkelingssprong overgeslagen, kan het zijn dat de baby/kind bepaalde reflexen niet geïntegreerd heeft. Soms is het ook helemaal niet duidelijk waarom babyreflexen nog persisteren.

Hierdoor kunnen er niet efficiënte en immature bewegingspatronen ontstaan.

Het doel van reflexintegratie is om deze reflexen te integreren waardoor ze geen storende werking meer kunnen hebben op de willekeurige vaardigheden van het kind.

Dankzij een reflexintegratieprogramma worden primitieve reflexen geïntegreerd zodat het kind een rijp bewegingspatroon ontwikkelt en zich efficiënter kan inzetten voor leren, houding en bewegen.

link: www.INPP.be

Bobath/NDT

Bobath therapie wordt voornamelijk gebruikt bij kinderen met neuromotorische ontwikkelingsproblemen. In eerste instantie gaan we via een uitgebreide observatie vaststellen wat het kind kan en hoe het dit uitvoert. Hoe beweegt het kind zich, hoe organiseert hij of zij zich? Van daaruit gaan we dan op zoek naar een inclusieve, individuele aanpak per kind. We gaan kunnen afleiden welke spieren (over)actief zijn of net te weinig actief. We gaan dan de tonus van deze spieren proberen te normaliseren door middel van het faciliteren, stimuleren en inhiberen. Dit kunnen we bekomen door passief te positioneren ofwel actief aan de hand van analytische of functionele oefeningen met of zonder het hands on begeleiden van de therapeut. 

Omdat het zenuwstelsel plastisch is, is vroegtijdige behandeling en herhaling heel belangrijk.

De kinesitherapeut begeleidt ook de opvolging van eventuele hulpapparatuur mee (beugels, sta-apparaten, strekkers,...), ouderadvies en het zoeken naar aangepaste activiteiten en sporten om zo inclusief mogelijk te kunnen deelnemen aan alle activiteiten van het leven.

Link: www.bobath.be

Ons stappenplan

Hoe gaan we van start?

Meer praktisch info
1
Contact opnemen
Doorgestuurd of op eigen initiatief? Contacteer ons door te bellen, mailen of het contactformulier in te vullen.
2
Eerste consultatie
We maken kennis met de ouder(s) en het kind. We luisteren aandachtig naar de hulpvraag en krijgen een eerste indruk van het kind.
3
Observeren en testen
Afhankelijk van de hulpvraag proberen we een objectief en totaalbeeld te krijgen van de problematiek door te observeren.
4
Kinesitherapie behandeling
We hebben nu een behandelingsplan op maat kunnen voorleggen aan de ouders. We kunnen starten met de therapie.
Contactgegevens

Neem contact op

Contactformulier