hulpvraag
 / 
Psychomotorische problemen

Psychomotorische problemen

"Al doende leert men" betekent dat we bij elke beweging bewust of onbewust nadenken over hoe we die uitvoeren. Psychomotoriek draait om de verbinding tussen geest (psyche) en beweging (motoriek).

De uitdrukking "al doende leert men" is bij velen bekend. Het betekent dat we bij elke beweging, bewust of onbewust, nadenken over hoe we die uitvoeren. Psychomotoriek draait om deze verbinding tussen de geest (psyche) en beweging (motoriek). Simpel gezegd: onze geest stuurt onze bewuste bewegingen aan en bepaalde bewegingspatronen kunnen onze denkpatronen beïnvloeden.

Soms wordt een vertraagde ontwikkeling bij een kind geconstateerd. Dit kan het gevolg zijn van een aandoening, een gebrek aan motorische ervaring of soms zonder duidelijke reden. Kinderen met motorische ontwikkelingsachterstanden hebben extra zorg en aandacht nodig. Ze moeten meer oefenen om bepaalde vaardigheden onder de knie te krijgen. Omgekeerd kunnen psychische aspecten zoals faalangst en een laag zelfbeeld de motorische processen verstoren. Vroegtijdige interventie is daarom vaak cruciaal. Een sterke psychomotorische basis leidt tot minder compensaties, minder frustraties, minder spanningen en meer groeimogelijkheden – een grotere vrijheid in ontwikkeling.

Ofwel spreken we van een lateralisatieprobleem. Lateralisatie is een proces in de neuromotorische ontwikkeling met als doel dat de linker of rechter hersenhelft zijn dominantie krijgt. Voor de leeftijd van ongeveer 6 jaar hanteert het kind beide handen en voeten doorgaans evenwaardig. De bewegingen zijn elkaars spiegelbeeld (symmetrisch); het kind heeft nog geen besef van links en rechts. Vanaf ongeveer 6 jaar treedt het effectieve lateralisatieproces in: er ontwikkelt zich een samenwerking tussen o.a. beide handen met een zekere ‘taakverdeling’. De ene hand wordt dominant (actiekant), de andere hand assisteert (steunkant). De voorkeurshand gaat meer en meer de handeling uitvoeren in ondersteuning van de niet voorkeurshand. In deze fase wordt de schrijfhand gekozen. Wanneer een kind nog niet in deze fase zit en toch al moet beginnen schrijven, kunnen er zich problemen voordoen en zal het kind compensaties zoeken. Dit kan uiteindelijk tot leerproblemen leiden. 

voorbeelden

  • Grove motoriek zoals rollen, zitten, kruipen, lopen, fietsen, klimmen, zwemmen…
  • Fijne motoriek zoals knippen, tekenen, rijgen, boetseren, schrijven…
  • Lateralisatie zoals de correcte werkrichtingen kunnen gebruiken, het leren van links en rechts…
  • Visuomotoriek en visueel-ruimtelijke problemen
  • Schoolrijpheidsproblemen (bij kleuters)
  • Concentratieproblemen
  • Faalangst
  • Psychosomatische klachten

Therapieën

Phychomotorische therapie

Een fase in de neuromotorische ontwikkeling waarbij de linker of rechter hersenhelft zijn dominantie krijgt. Vóór de leeftijd van ongeveer 6 jaar hanteert het kind beide handen en voeten doorgaans evenwaardig. De bewegingen zijn elkaars spiegelbeeld (symmetrisch). Het kind heeft nog geen besef van links en rechts. Vanaf ongeveer 6 jaar treedt de lateralisatie in: er ontwikkelt zich een samenwerking tussen beide handen met een zekere “taakverdeling”. De ene hand voert de handeling uit (actiekant), de andere hand assisteert (steunkant). De voorkeurshand gaat meer en meer de handeling uitvoeren. In deze fase wordt de schrijfhand gekozen. Wanneer een kind nog niet in deze fase beland is en tóch al moet schrijven kunnen er zich problemen voordoen en zal het kind compensaties zoeken. Dit zal uiteindelijk tot leerproblemen leiden.

Bodymap

Bodymap is een therapeutisch concept dat zich richt op het verbeteren van de lichaamsbewustwording en motorische vaardigheden bij kinderen door middel van specifieke oefeningen. Het speelt een belangrijke rol bij de integratie van primitieve reflexen, die van nature aanwezig zijn bij baby's.

Bij sommige kinderen blijven deze reflexen te actief, wat hun motorische ontwikkeling kan belemmeren. Bodymap helpt bij het identificeren van deze niet-geïntegreerde reflexen en biedt oefeningen aan om ze onder controle te krijgen en in te passen in bewuste, gecoördineerde bewegingen.

Dit bevordert niet alleen de motorische coördinatie, maar ook de sensorische integratie, waardoor kinderen beter in staat zijn om dagelijkse activiteiten uit te voeren.

Link: www.bodymap.be

Braingym

Brain Gym® bestaat uit een reeks eenvoudige en leuke oefeningen. Zij helpen leerling of student zijn of haar leervaardigheden opnieuw in te schakelen of te verruimen.

Als we bewegen, schakelen we onze drie dimensies in: de voor/achter dimensie, de boven/onder dimensie, de links/rechts dimensie. Als we niet adequaat bewegen verliezen deze dimensies hun natuurlijke integratie.

Wanneer je dan geconfronteerd wordt met nieuwe situaties, heeft dit onbalans en toenemende moeilijkheden tot gevolg. Brain Gym® biedt 26 eenvoudige bewegingen aan, die je bewust uitvoert volgens je noden. Ze activeren je competenties en helpen je moeiteloos te leren.

Deze bewegingen verbeteren het geheugen, de concentratie, lees-, schrijf-, reken-, en organisatievaardigheden, coördinatie, sportprestaties en het algemeen gevoel van welzijn. De bewegingen worden opgedeeld in drie categorieën:

KOB Hendrickx

KOB Hendrickx =  kritische ontwikkelingsbegeleiding volgens Hendrickx.

De praktognostische ontwikkelingsbegeleiding volgens de methode van Hendrickx is gebaseerd op een theorie die stelt dat de cognitieve organisatie van het actieveld bepaald wordt door de wijze waarop iemand zich naar het actieveld toewendt.  De mate van bewegingsmogelijkheden van een persoon zal bepalen welke graad van ingewikkeldheid van het actieveld de persoon kan begrijpen en reproduceren in de vorm van een bewegingspatroon. Belangrijk in dit onderzoek is de kwaliteit van de uitvoering daar dit een aanduiding is voor de sensomotorische ervaring van het kind. Men peilt de niveaus die niet of niet voldoende ontwikkeld zijn met de daarbij optredende compensaties. De basis voor een goede psychomotorische ontwikkeling bij de baby begint met een goede spierspanning (basistonus), de ontwikkeling van kracht, balans en coördinatie. Daardoor krijgt de baby de mogelijkheid tot hoofdbalans, zitten, rollen, grijpen, stappen en staan: de basiselementen voor de latere complexere motoriek zoals fietsen, springen en zwemmen.

Link: www.vkoh.be

Reflexintegratie

Iedereen wordt geboren met primitieve reflexen. Deze hebben als doel om die eerste precaire weken te overleven en om de ontwikkeling in gang te zetten.  

Deze reflexen zijn zeer actief tijdens de groei in de baarmoeder en gedurende de eerste weken van ons leven. Na de geboorte gebruiken we deze reflexen om onze bewegingen in gang te zetten. Onze reflexen vormen dus de bouwstenen van allea angeleerde bewegingen en vaardigheden. Ze worden door rijping van de hersenen en bewegingservaring meer en meer 'onderdrukt' en overgenomen door doelbewuste bewegingen (maar ze blijven steeds onderliggend aanwezig!).

Indien er zich stressvolle situaties (prematuriteit, infectie, zuurstoftekort,...) hebben voorgedaan of  de baby heeft een ontwikkelingssprong overgeslagen, kan het zijn dat de baby/kind bepaalde reflexen niet geïntegreerd heeft. Soms is het ook helemaal niet duidelijk waarom babyreflexen nog persisteren.

Hierdoor kunnen er niet efficiënte en immature bewegingspatronen ontstaan.

Het doel van reflexintegratie is om deze reflexen te integreren waardoor ze geen storende werking meer kunnen hebben op de willekeurige vaardigheden van het kind.

Dankzij een reflexintegratieprogramma worden primitieve reflexen geïntegreerd zodat het kind een rijp bewegingspatroon ontwikkelt en zich efficiënter kan inzetten voor leren, houding en bewegen.

link: www.INPP.be

Ons stappenplan

Hoe gaan we van start met
Psychomotorische problemen
?

Meer praktisch info
1
Contact opnemen
Doorgestuurd of op eigen initiatief? Contacteer ons door te bellen, mailen of het contactformulier in te vullen.
2
Eerste consultatie
We maken kennis met de ouder(s) en het kind. We luisteren aandachtig naar de hulpvraag en krijgen een eerste indruk van het kind.
3
Observeren en testen
Afhankelijk van de hulpvraag proberen we een objectief en totaalbeeld te krijgen van de problematiek door te observeren.
4
Kinesitherapie behandeling
We hebben nu een behandelingsplan op maat kunnen voorleggen aan de ouders. We kunnen starten met de therapie.
onze belofte

Wat kan je van ons verwachten bij
Psychomotorische problemen
?

Ons uiteindelijk doel is steeds om met een gerust hart en duidelijke informatie te kunnen starten met een behandeling. We besteden dan ook veel aandacht aan het welbevinden van het kind omdat dit zeker terug te zien is in de prestaties.

Kom bij iemand met de juiste specialisatie terecht
Communicatie met: CLB, artsen, scholen, ...
Contactgegevens

Maak een afspraak voor
Psychomotorische problemen

Contactformulier